14 en 15 juli - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van sloothaakjes - WaarBenJij.nu 14 en 15 juli - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van sloothaakjes - WaarBenJij.nu

14 en 15 juli

Door: Sloothaakjes

24 Juli 2008 | Thailand, Chiang Mai

14 juli
Op deze dag hebben we eerst uitgeslapen en als een vd laatsten ontbeten. Daarna zijn we naar de Wararotmarkt gegaan; een authentieke markt in het Chinatown van Chiang Mai. Onvoorstelbaar veel kraampjes met alles wat je bedenken kan en dan nog veel meer. Alles is hier te koop! Weer veel vreemde, nieuwe geuren. We zien dat de Doerian wordt schoongemaakt. Dit is een grote, stekelige vrucht met een discutabele reputatie. Thai eten deze graag, je zou er ongewoon sterk van worden maar hij stinkt dermate dat het op diverse plaatsen (hotels, luchthavens e.d.) strafbaar is om hem bij je te hebben. Zo hebben we in diverse hotels al bordjes zien hangen met 'doerian verboden'.
Later koop ik (A) nog een hippiebroek, type drollenvanger, bij een man die de homofilie heeft uitgevonden. Hij was geweldig en zo ontzettend verwijfd. We hebben veel gelachen met en om hem.
Eind van de middag hebben Florine en ik een manicurebehandeling en halen we de kleding op die we hebben laten wassen. We eten 's avonds bij restaurant Good View aan de rivier waar een leuke band speelt.

15 juli
Vroeg op. Om 8.30 uur worden we opgehaald met een Songthew en gebracht naar 'e'en van de vele cookeryschools in Chiang Mai. Deze was ons aanbevolen door Peer Evers uit Bussum. We deden eerst boodschappen op een markt en kregen uitleg over de diverse kruiden en vruchten. Als wij in Hlland zo'n sortering verse kruiden zouden hebben dan zou onze keuken een stuk gevarieerder zijn. We zijn met zn 4en en later komen er nog 2 Nederlanders bij. Leuke mensen met wie we veel ervaringen uitwisselen. We maken eerst loempia's, dan een groene curry met noedels en garnalen, daarna fruit en als afsluiter gebakken bananen in cocosmelk met ijs. Als we hadden geweten dat we om 10 uur 's ochtends de eerste loempia's al naar binnen moesten snavelen dan hadden we natuurlijk niet ontbeten. My goodness, we hadden er een pak aan! Om 11 uur volgde het volgende gerecht. Alles was zeer smaakvol. Daan en Florine hadden veel plezier in het koken maar het opeten was een ander verhaal. Dat wokken is toch wel een snelle, gezonde manier van koken hoor. Ik neem me voor om dit thuis vaker te doen. Jammer dat we geen wokbrander hebben.
We worden rond 13.00u met volle buik bij het hotel afgezet.
Morgen gaan we Chiang Mai verlaten. Wat een gek idee, we voelen ons er wel thuis. Hopen elke dag nog eens terug te kunnen naar Thailand maarrrr het valt ook wel op dat Saar steeds vaker onderwerp van gesprek is. We missen haar best.
Florine en Frans gaan zwemmen en Daan en ik regelen vervoer en gaan naar een enorme shoppingmall waar ik voor 4euro leuke slippers aanschaf.
Daarna drinken we Cappuchino, Icecoffen e choco bij Bon Caf'e en vervolgens gaan we met zijn 4en voor de echte Thaise massage boven het internetcafe waar we al regelmatig geweest zijn. De mensen glunderen, het kost 3 euro per persoon per uur (!) maar hun dag is helemaal goed met 4 klanten. Daan was na afloop heel enthousiast. "Dit zou je na elke tenniswedstrijd even moeten kunnen doen". In de avond naar de Nightbazaar, een begrip in Chiang Mai. De kinderen hebben "koop".
In het hotel pakken we de koffers. De zak met van huis meegebrachte muslirepen, die we toch niet gebruiken is extra onnodige ballast. Daan en Florine vragen of ze die aan een bedelaar mogen geven. Ze regelen om 11 uur s avonds een tuktuk en gaan samen de stad in. Een uur later zijn ze weer terug en hebben een oude man "die er heel mager en zielig" uitzag blijgemaakt met de Hollandse repen.