Eerste 3 dagen in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van sloothaakjes - WaarBenJij.nu Eerste 3 dagen in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van sloothaakjes - WaarBenJij.nu

Eerste 3 dagen in Bangkok

Door: Sloothaakjes

02 Juli 2008 | Thailand, Bangkok

29 juni 2008

Amsterdam - Bangkok

Vertrokken rond kwart voor een s middags met EVA airlines. De luxe van de Evergreen
Deluxe Class was direct merkbaar; brede stoelen die ver naar achteren konden worden
geplaatst, ook de benen werden ondersteund waardoor je bijna kon liggen. In het vliegtuig
diverse "vieze" mannen gespot, overeenkomst: lelijk, dik, vaak brildragend en zweterig.
Je moet er maar niet te veel over nadenken.
Er werd een warme maaltijd geserveerd. Onze makkelijke eters kijken angstvallig wat er
onder het folietje vandaan komt. Het valt mee. Frans en ik vonden het in ieder geval prima.
Direct na de maaltijd, ca. 15.00 u Hollandse tijd moesten de luiken dicht en werden de
lichten gedempt om een avondsfeer te creeren. later werd het zelfs helemaal donker.
Frans trok een deken over zich heen en sliep meteen. Ongelooflijk toch hoe dat bij hem
werkt. Florine ontspant zich ook goed. Daan en ik blijven springlevend.
Op het tvschermpje voor je kun je de vlucht volgen: Leipzig, Dresden, Boedapest,
zwarte zee,even niet opgelet (toch een klein wegzakkertje?). Daarna Irak, Teheran, Afganistan
(Candahar), India (Dehli, Calcutta), iets hoger Tibetaanse hoogvlakte met M.Everest.
De reis duurt in totaal zo'n 10 uur en verloop best snel.
Op de hypermoderne luchthaven luchthaven van Bangkok hebben we een uur gewacht op de taxi
die wij vooraf hadden besteld. Dat is het eerste wat een evt. volgende keer anders gaat.
We hebben al snel door dat hier alles makkelijk te regelen valt. De taxi rijdt ons naar
het hotel Prince palace via een soort kledingmarkt (1 vd velen, merken we later). Het is
vroeg in de ochtend dus we komen ook in oranje gewaden gehulde boedistische monniken tegen
die voor 12 u s middags hun eten voor de rest vd dag verzamelen. De Thai offeren voedsel
aan de monniken, het is vergelijkbaar met hoe wij wel eens een kaarsje aansteken.
Het is een drukte van belang en we snappen allevier dat dit het ware leven van Bangkok is.
Overal zie je kleine mensjes die staan te koken, lopen met handkarren. Je beseft meteen
dat dit een onbekende andere wereld is. je ruikt geuren die je nog nooit eerder hebt geroken.
We krijgen allemaal opeens nog veel meer zin in Bangkok.
Eerst naar de kamer waar we nog een uur op moeten wachten. We zijn moe maar ook best wakker
(3 uur s nachts onze tijd, 8 uur s ochtends Thaise tijd). De suite is top: 2 slaapkamers en
een zitkamer met keukentje en grote koelkast. We gaan eerst maar eens even slapen.

30 juni

Bangkok

Het was natuurlijk al maandag 30 juni voordat we gingen slapen maar door die 4 uurtjes slaap
hadden wij ook het gevoel een nieuwe dag te beginnen. Eerst nog even langs Greenwood Travel,
de reisagent die in hetzelfde gebouw zit als ons hotel.
Daarna in een soort world fashion centre (ook dezelfde hoteltoren) op zoek naar schoenen
voor Daan. Hij loopt op gescheurde Allstrars en is voor de verandering zijn slippers
vergeten. In dat modecentrum wat overigens enorm groot is krijgt
Daan veel lachers op zijn hand met maat 46. Elke verkoper schudt lachend zijn hoofd.
In Nederland is het al een grote maat maar hier trekt hij pas echt veel bekijks.
Meisjes giechelen als hij voorbijloopt. Florine heeft ook bekijks genoeg met haar
blonde haar. Mannen (en vrouwen) staren haar ongeneerd soms met open mond aan. Het
valt echt op.
We hadden het al gehoord, maar het is echt zo. Kleding kost hier
helemaal niks. Daan en Floor kopen meteen ieder een zonnebril en wat tshirts en
onderhandelen zelf over de prijs.

's Avonds willen we eten op de 78e verdieping van het hoogste gebouw van Thailand
(het Bayoke hotel). Het regent enorm, alles staat blank. Frans moet nog even naar de
hotelkamer en glijdt op zijn weg daarheen uit. Hij heeft een nare wond op zijn elleboog.
Vier mannen van de bewaking komen met betadine en pleisters; Iedereen is bijzonder
hulpvaardig.
Daarna als enige Europeanen in de watertaxi die met een sneltreinvaart komt aanscheuren.
In ca 10 seconden moet iedereen in en uitstappen. Redelijk stressmomentje voor de dames.
Eenmaal op de boot de bibbers nog meer, want we moesten er ook weer af!
Op de boot kwam nog meerhet besef in een ander onbekend Wereld te zijn: Geuren, vaak
onaangenaam,soms misselijkmakend.
Af en toe over het zeil heenkijkend onvoorstelbare armoede. Heel confronterend als je het
zo van dichtbij ziet.
Nog een stukje door de dwaze stad gelopen en doen maar de Bayoke Tower. Aldaar heerlijk
gegeten uitgebreid sushi. Super lekker!
Terug met de taxi na de chauffeur min of meer gedwongen te hebben de meter aan te zetten.
We leren snel in deze stad. Ze zien de 'farangs' als geldmachines.

DINSDAG
10 uur klongtocht. We worden met de bus naar de pier gereden. Daar zwemmen 1000en vissen
die klappen met hun vinnen als er brood gegooid wordt. Ze springen tot boven het
wateroppervlak.
We zitten achtereenvolgend op taxiboot,klongboat en speedboat door de kleine klongs.
Mensen wassen zich in rivier, zijn aan het afwassen, doen de was in de rivier.
Iedereen is zeer vriendelijk, ze lachen en zwaaien allemaal.
Geluncht bij thais restaurantje aan een klong. Het lijkt wel een filmset hoe het er
uit ziet. Soep met rijst en ommelet. Prima!
De natuur is onvoorstelbaar groen, grillig, palmbomen met kokosnoten, lychees, mango,
ananas,noem het maar.Ook groeien er de prachtigste bloemen. Het rare is dat je zo
overweldigd wordt door alles wat je beleeft, je moet jezelf af en toe knijpen om te
realiseren dat je dit echt beleeft.

Tempel bezocht en bloemen, bladgoud en wierook geofferd.
Er lag een dode vrouw in de tempel dus dat was een heftige ervaring voor Daan en Floor.
Haar nabestaanden zaten er heel relaxed omheen. Men gelooft hier in
reincarnatie dus is niemand verdrietig (lijkt het). De dode vrouw zag minder bleek
dan bij ons, minder bleek.

Woensdag 2 juli

Gelukkig begonnen we vandaag erg vroeg....om 5:30uur stonden we rise & shine met z'n
vieren voor de badkamerspiegel! Vandaag eindelijk bewegen met Ko... veel over gehoord
van alle mensen die we hier in Bangkok gesproken hebben. Deze fietstocht schijnt echt
het toppunt te zijn van de mogelijkheden in Bangkok.
Ontbijt precies om 6 uur (eerder konden we niet beginnen) met wederom toast/ei en
croissant/jam (echt Thai) en rond half zeven stonden we voor de keuze om de taxi te
nemen die de hele tijd blijkbaar op ons voor het hotel gewacht heeft....
of zoalsdoor Bangkok-gangers geadviseerd wordt 100 meter verder te lopen om daar een
goedkope taxi te nemen. De keuze was snel gemaakt, want na 1x vragen deed de 'dure'
hoteltaxi gewoon zijn meter aan en konden we voor 49 baht (1 euro) naar China Palace
Hotel, de thuishaven van Ko van Kessel's fietsimperium!
Daar aangekomen kregen we van de thaise gids voor de tocht koffie of fris aangeboden
in de lounge van het hotel. Een prima start!

Onze groep bestond uit 8 mensen en vanuit de paarkeergarage vanhet hotel reden we
rond kwart voor acht met prima fietsen de chineese wijk in. Daar was het leven al lang
aan de gang. De fietstocht voerde door zeer smalle steegjes, door visverwerkingsbedrijven,
door winkel'straten' (type kruip-door-sluip-door en dat met de fiets!) en wat het meest
bijzondere was is dat de locale mensen ons gewoon de ruimte gaven! Alleen maar glimlachen
van oor-tot-oor en handopsteken. Zelfs het verkeer op de drukke wegen gingen gewoon stil
staan als ons thaise gids haar gele pet omhoogstak. Lijkt mij een uitkomst in Amsterdam,
zo'n gele pet!!

Het eerste deel van de tocht door chinatown en de oude stad van Bangkok is bijna niet
meer terug te halen, zoveel indrukken heeft dat opgeleverd!
Op een gegeven ogenblik zijn we met een pont de grote rivier overgestoken waarna we aan
die kant van de rivier naar de enige christelijke kerk van Bangkok staat. Daar werd het
Florine iets teveel en hebben we even rustig aan gedaan. Uiteindelijk rond elf in een
'restaurantje' aankwamen waar je normaal gesproken gewoon voorbij zou gaan.... maar nee,
Ko kent zijn thaise pappenheimers! Ontzettend lekker gegeten! Daarna met een boot met
dieselmotor naar de groene buitenwijken van Bangkok gegaan. Zeer veel indrukken, niet
alleen van de natuur, maar zeker van de omstandigheden waarin mensen daar dag en nacht leven!

Je merkt aan de groep dat iedereen deze indrukken in stilte verwerkt.

Langzaam maar zeker weer terug in de meer bewoonde wereld en vlak voor de regen echt losbarst
waren we net NIET op tijd bij de beschutting van de boot....helaas was de regen eerder dan Ko
had besteld (rond half 1... tijdens de wisseling van de groepen). Gelukkig werden door de gids
de plastic zweetregenjassen uitgedeeld. Maar ja, voor je die aanhad was de regen alweer voorbij
en gingen we met de boot terug naar oude stad.
De fietstocht eindigde weer door de smalle steegjes en zelfs door een keuken en winkel (met de fiets)
van Chinatown en tot slot weer bij China Palace Hotel.
Daar werden we opgewacht door de one-and-only Mr. Ko van Kessel!. Even mee gesproken en de
enorme regenbui afgewacht. Uiteindelijk heeft Daan een taxi aangehouden om ons naar MBK te brengen,
het ultime shoppingcentrum van Bangkok (hoezo cultuurshock?!).

Daar werden Daan en Florine zeer gelukkig van hun All Stars voor maar 15 euro....

• 02 Juli 2008 - 15:59

Daan:

Voor foto's kan je kijken op mijn hyves:

www.daan006.hyves.nl

iets naar beneden scrollen en je hebt ze. Als je erop klikt worden ze wat groter

• 03 Juli 2008 - 15:22

Daan:

Er is iets mis gegaan, de foto's staan er nog niet, maar komen nog

• 06 Juli 2008 - 11:43

Opa En Oma Sl.:

Wat een belevenissen en wat leuk beschreven. Alsof je er zelf bij bent.
    Veel plezier en tot nadere berichten.
    Ma Sl.

• 06 Juli 2008 - 19:32

Marielle:

Wat een heerlijk land he!!?? Helemaal leuk om dit te lezen en ook herkenbaar. Ik benijd jullie wel!! Nou lekker genieten daar. (ook van al die luchtjes!!??) Ik heb van pa jullie telefoonnrs en deze site doorgekregen. (Wist ik helemaal niet.)dus ook ik (wij)lees en leef mee op afstand. Doei dikke kus van mij!

• 07 Juli 2008 - 10:42

Marian Groot:

Hoi, Alette, Frans, Florine en Daan. Heb jullie belevenissen gelezen, mooi geschreven Alette en natuurlijk met de nodige humor erin, heel leuk, heb deze website van je vader doorgekregen in de kerk in Heemskerk, ze moesten weer snel naar huis want Saartje kwam logeren,. nou ik wens jullie nog heel veel reisplezier, maar dat zal wel lukken, en pas goed op elkaar, veel plezier, en ik kom zeker daarna een keer bij jullie om film en fotomatriaal te bekijken.

Dikke zoen van de Dijkjes uit een nat Bussum.