Zaterdag 5 juli - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van sloothaakjes - WaarBenJij.nu Zaterdag 5 juli - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van sloothaakjes - WaarBenJij.nu

Zaterdag 5 juli

Door: Sloothaakjes

07 Juli 2008 | Thailand, Kanchanaburi

Zaterdag 5 juli

Eindelijk een keertje uitslapen.... ontbijt om 09:00uur geplanned en daarna zwemmen! Helaas waren we allemaal te moe om meteen om negen uur te ontbijten en werd dat een half uurtje later. Na het ontbijt (gewoon weer lekker met croissants en toat met ei... prima thais eten) gingen we de koffers vast inpakken en dat kostte helaas wat meer tijd dan gedacht. Rond 11:15 uur naar het zwembad nadat we met elkaar besproken hadden hoe laat en hoe we die dag naar Ayutthaya zouden gaan. Het makkelijkste was natuurlijk om een taxi of minivan te nemen, maar Frans stelde voor om die reis te doen met het locale vervoer (lees non-airco bus!). De receptie van hete River Kwae Hotel adviseerde om een taxi (ad 3500 baht) of anders de airco bus te nemen naar Bangkok en vanaf daar met airco bus naar Ayutthaya. Alette had bij het zwembad nog over de mogelijkheid van de trein via Bangkok naar Ayutthaya gelezen. Na info van de receptie blekk dat de trein 3x per dag ging en de eerste mogelijkheid was rond 14:30u, dan zouden we rond 17u op een station voor Bangkok aankomen, taxi nemen (ca 1 uur) en dan met de trein naar Ayutthaya (aankomst rond 21:00u)... ofwel geen echte optie! Dan toch maar met de locale bus vanaf busstation Kanchanaburi. De hotelshuttle heeft ons gebracht a 60b pp (ca 10 min) en onze bus vertrok om 13:20u. Was natuurlijk wel even wennen aan zo'n oude bus met ventilatoren aan het plafond. De eerste stop was al na drie minuten waar we meteen weer 10 minuten bleven wachten... zo zal de reis over 90km zeker de verwachtte 2,5 uur duren!! De conducteur met zijn ronde metalen kassa kwam even de tickets afrekenen ad 50b pp (!). We zaten met z'n vieren achterin de bus bij onze koffers en na een paar haltes kregen we wat meer ruimte om ons heen (zeker toen een reserveband de bus werd uitgerold) en konden we om ons heen kijken. Met de open ramen en open achterdeur (!) was de wind prima als verkoeling en viel het met de hitte prima mee. Floor heeft zelfs geslapen op de achterbank. Maar zo'n locale bus heeft ook nadelen... hij rijdt een traject naar een bepaalde plaats vaak heen en terug. Bij een plats ging de bus zelfs na een u-bocht even pauzeren en kwamen er locale verkopers door de bus. Frans maakte een foto van een sate-verkoper die darna direct 8 stokjes voor 20b anbood... en verkocht! Zakje sticky rice erbioj vond gretig aftrek bij Alette en de sate natuurlijk bij Frans. Kids wilde nix.

Reis werd vervolgd en na mooie landschappen en regenbuienkwamen we uiteindelijk in Suphanburi busstation aan waar de bus nar Ayutthaya net begon weg te rijden. Gelukkig heeft een aardige thai deze gestopt om ons als een paar echte backpackers mee te nemen. Deze bus was nog kleiner en ouder, maar doordat we snel moesten instappen waren we daar minder kritisch over. Uiteraard wel wat foto's gemaakt van deze bus om later nog eens terug te zien.... Ook voor dit ritje moesten we weer 50b pp betalen en uiteindelijk rond 18u angekomen in Ayutthaya... was qua reistijd echt wel genoeg. Wat we het meest opvallen vonden aan deze reis tussen de thai is de manier hoe ze met elkaar omgaan: altijd vriendelijk en lachend en zelfs de 'jongelui' stonden op voor oudere mensen en zelfs voor meisjes van hun leeftijd! Alette gaf een treffende vergelijking met hoe het bij ons in de jaren 50 geweest zou zijn qua normen/waarden of beleefdheid. Het mooie was dat je het hier gewoon voor je neus zag gebeuren op een busrit zoals die elke dag een paar keer gebeurd. Dit is dus puur Thai!

Aangekomen in Ayutthaya op zoek naar het hotel Krungsi River. Navraag bij een thaise koopman stuurde hij ons de (verkeerde) richting op, waar toevallig ook een hotel stond. Navraag bij de receptie bleek dat de afstan naar ons hotel ca 2km zou zijn...teveel voor ons om te lopen met alle koffers... dan maar een tuktukkie.

Een zeer gehaide dame die redelijk engels sprak zei dat ze dat wel voor ons kon regelen...haar (man's) tuktuk was net weg richting station maar voor 100b zou zij ons helpen, we hoefde alleen maar een paar minuten te wachten.... Dat duurde wel veel langer en de concurrent-tuktuk bood ons aan voor (uiteindelijk) 80b. De lady in red werd toen helemaal pissed off en foeterde de tuktuk-man uit (en Frans waarschijnlijk ook) warna we na deze on-thaise beleefdheid aan de overkant van de strat een tuktuk hebben genomen (voor 60b!). In het hotel een prima ontvangst met een glas koude thee en de hernieuwde ontmoeting met de limbo's, die we al gezien hadden in Bangkok, Floating Market, Kanchanaburi, Erawan watervallen,....
De vermoeidheid van de reis lekker afgezommen op de 3e etage en wat langer gesproken met de limbo's... de oudste zoon gaat volgend jaar verkorte opleiding toerisme doen in Eindhoven en hij had deze reis helemaal samengesteld.
's Avonds heerlijk gegeten in het restaurant van het hotel aan de rivier. Het was Heineken-avond (schijnt een local beer te zijn) en de gerechten waren top: grilled river prawn, lasagne, zalm teriyaki en fried rice. Zeer goede life muziek door twee muzikanten met zuivere zang.... gave uitvoering van Hotel California en de Beatles. Florine ook weer blij met deze goede gitaristen... ze wilde in de pauze eigenlijk ook wel een stukkie spelen... wie weet wanneer dat gat gebeuren.

Morgen weer 'vroeg' op (7:30u) voor een nieuwe, intensieve dag.