6 en 7 juli - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van sloothaakjes - WaarBenJij.nu 6 en 7 juli - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van sloothaakjes - WaarBenJij.nu

6 en 7 juli

Door: Sloothaakjes

07 Juli 2008 | Thailand, Chiang Mai

Zondag 6 juli Ayutthaya

Na een prima ontbijt in Krungsi River Hotel in Ayutthaya besluiten we een fiets te huren. Nog maar net op weg worden we aangehouden door Mr. Somsak die ons zijn tuktuk-diensten aanbiedt. We houden hem eerst af maar het is snikheet en fietsen in die hitte wordt met de seconde minder aantrekkelijk. Hij toont ons een schriftje met aanbevelingen van diverse mensen. Ook veel Nederlandse mensen hebben er in geschreven en bevelen hem van harte aan. Hij wijst trots elke bladzijde aan. Zijn prijs van 200 baht per uur komt overeen met die in de trottergids vermeld staat, is dus reeel. Mr. Somsak brengt ons langs al de highlights van Ayutthaya. Dit is de oude hoofdstad van het oude Siam en het wemelt er van de oude vervallen paleizen, tempels en pagodes. "If you have seen one, you have seen them all" , vooral als het zo heet is. het zweet loopt in stralen van ons af.. Bij de eerste Wat (tempel) zien we weer vele rituelen; het uitschenken van olie, het doen van muntje in vele bakjes, het offeren van lotusbloemen, het schudden met stokjes die in een soort half open koker zitten (je moet dan geconcentreerd schudden en op een gegeven moment valt er een uit, alsof die er uit springt. Dat stokje heeft een nummer en dat nummer correspondeert dan met een briefje waarop de korte termijn toekomstvoorspelling staat, gek genoeg viel er echt maar eentje uit..)
We ontmoeten een Belgische tourleider van Krasreizen die sinds 7 jaar woont in Thailand. Zijn groep mensen had vrij-af gekregen en mocht vrij rondlopen. In zijn pauze heeft hij ons veel uitgelegd en verteld. Daan en Florine zaten op een bankje te luisteren en ondertussen kroop de ene Thai na de andere, soms hele families, naast hun waarbij een ander dan weer een foto maakte van ze. Bij Florine werd er zelfs een baby op schoot gekwakt en klik, foto, en weg waren ze. De blonde Farangs (blanke mensen) vinden ze heel interessant, dat is duidelijk. overigens doet niemand vervelend of opdringerig, het gaat allemaal heel beheerst en respectvol. Eenmaal weer in de Tuktuk (lekker uitwaaien) zwaaien er een hoop mensen naar ons. Ze lachen allemaal, niet alleen naar ons maar ook naar elkaar, echt opvallend. Wie goed doet, die goed ontmoet (zoiets is het toch?) is onder meer de leer van het Boedhisme. Bij een volgende tempel hebben Daan en Florine twee vogeltjes uit een kooitje vrijgelaten. Dat zou geluk brengen. (Als je hoort hoe kattig ze af en toe zijn naar elkaar, hitte?, dan moet het geluk nog komen denk ik).
Verder zitten er veel bedelaars, blinden, misvormden (lepra?) etc. Echt de meest vreselijke misvormingen. Sommigen hebben we maar wat toegestopt in de hoop dat ze het niet hoeven af te geven.
Op het marktje ervoor wordt alleen eten verkocht en liepen alleen maar Thai. Wij liepen er ook, gebukt omdat we te groot zijn voor de zeilen die zijn opgehangen. Een meisje bakte op een plaat groene pannenkoejes. Naast haar stonden minstens 50 zakken met gekleurd touw, althans dat dachten we dat het was, zo zag het eruit. Daan dacht dat het haar was. Ze was er ontzettend behendig in en we bleven ven staan kijken. Florine kreeg een pannenkoek met "haar" aangeboden. ze wist niet goed wat ze er mee aan moest. Ik (A), heb dus maar 1, 2, 3, in godsnaam de eerste hap genomen...de haren bleken gesponnen suikerriet en het was gewoon een lekker zoet hapje.. Wij, de lulligste niet, kochten een stapeltje pannenkoeken en een zak haar en hebben deze verderop klaargemaakt en opgegeten. daarna nog een paar vers gebakken wafels en aan onze zoetbehoefte was weer voldaan.
Later op de dag zijn we naar de olifanten gebracht midden in de stad. Uiteraard zeer toeristisch maar we hadden gelezen dat die beesten op deze manier hun eigen eten verdienen dus werkten wij graag mee. Ze zijn overigens wel heel erg hoog, dat wordt nog wat straks....Bovendien stinken ze meer dan een uur in de wind. Toch zijn ze wel leuk om te zien.
Mr. Somsak was "so happy for us". Hij bedoelde dat hij blij was met ons want hij had een financieel een goede dag en genoeg geld verdiend om zijn gezin weer te voeden (is dit echt zo??). Hij vertelde dat hij gek is van Loekoelloe. Loekoelloe???? Yes, yes and eeeeeh Malako van basten en Flank Lijkaa. Oh Loekoelloe is Ruud Gullit! "He was so sad for us footballplay, they play so well against Italy. I don't know what happened against Loesia (Russia)" . Hij bracht ons naar zijn vriend zonder tanden die ons een uur met de boot over de rivier zou varen. Frans en Daan worden steeds meer bedreven in vriendelijk glimlachend afdingen. Floor en ik generen ons suf. Maarrr het hoort er echt bij zei Wichah en ze vinden er niets aan als je het niet doet. na een goede prijs te hebben afgesproken, stappen we in een wiebelig bootje (eerst nog een steile trap zien te tackelen). We zien een paar mooie huizen maar vooral golfplaten hutjes. De vrouwen wassen de kleding weer in het bruine water, de kinderen zwemmen erin en mannen zitten te vissen.

Mr. Somsak brengt ons naar het hotel waar we na 1 nacht al uitgecheckt zijn maar waar we nog kunnen zwemmen en douchen. Het eten wilden we eerst op de markt doen maar gezien de tijd eten we nog maar eens in het hotel. Superlekker eten; Floor zit weer met lange tanden te prikken in haar rijst en Daan overtreft zichzelf door voor het eerst in zijn leven gefrituurde (dat dan weer wel) gamba's te eten. Hij bestelt daarna nog een portie. We prijzen hem de hemel in (bijna 18 jaar.....).
Na het eten gaan we met de tuktuk naar het station. de trein komt op tijd en we stappen met onze veel te grote hoeveelheid bagage in. We ontmoeten 2 nederlandse meiden die 7 weken gaan backpacken. We wisselen wat informatie uit en ondertussen worden de bedden opgemaakt. het ligt niet eens slecht! Ik neem een lekker slaapsnoepje en ben zo min of meer verzekerd van slaap.

maandag 7 juli rustdag in Chiang Mai

Allereerst, Meneer Groot, als u dit leest, gefeliciteerd met uw verjaardag!

Om 6.00 uur werden we gewekt door de boodschap "blekfes, blekfes" (breakfast). "Flesj Owensdjoes". het blijft leuk klinken. Wie drinkt er nou sianaasappelsap om 6 uur s ochtend? En dat de eindbestemming pas om 9.45 u bereikt wordt. Ik draai me nog eens lekker om.
We besluiten voor het uitstappen dat we vandaag niets gaan doen, dat mag wel eens na zo'n intensieve dag.
Vandaag is het maandag en ik weet niet of ik het al geschreven heb maar op maandag dragen de Thai allemaal gele kleding ter ere van de koning. Op dinsdag rose en de andere dagen ben ik even kwijt. best handig met wassen.
Deze middag meer dan 2 uur in internetcafe gezeten voor een update van ons reisverslag.

Foto's op www.daan006.hyves.nl, iets naar beneden bij foto's en video's staan ze.

Groeten van ons 4en

• 08 Juli 2008 - 11:36

Mevrouw Groot:

Hoi Allemaal,

Wat leuk dat jullie aan de verjaardag van mijn man hebben gedacht.

Marian heeft het laatste reisverslag voorgelezen, we hebben hier erg om gelachen, Alette hier moet je iets mee gaan doen,( met schrijven bedoel ik.)

Ik wil jullie een hele fijne tijd toewensen,en geniet ervan.en de hartelijke groeten van Meneer en Mevrouw Groot.

Ps.Marian print de verslagen voor ons uit. zodat wij helemaal op de hoogte blijven.