Dinsdag 8 juli - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van sloothaakjes - WaarBenJij.nu Dinsdag 8 juli - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van sloothaakjes - WaarBenJij.nu

Dinsdag 8 juli

Door: Sloothaakjes

09 Juli 2008 | Thailand, Chiang Mai

Maandag avond 7 juli

Na een leuke avond in Chiang Mai naar de night bazaar geweest en gegeven bij de foodcenter…. Heerlijk; je koopt coupons en je haalt eten bij het stalletje van je keuze. Ik had bijvoorbeeld een wokschotel met garnalen en heb na afloop nog wat sushi gehaald. Daan had loempia’s en Florine kipballretjes met mie. Het is hier een Walhalla voor de kinderen; miljoenen leuke t-shirts, mode, nep horloges… alles is hier te koop voor een paar centen. Ze hebben voortdurend ‘koop’.

Dinsdag 8 juli

We hebben lekker uitgeslapen en heerlijk ontbeten. In de ontbijtzaal werden pannenkoekjes en wafels gebakken. Daan had niet een bord volgelegd, maar ook hoog opgestapeld en haalde nog een keer… niet te geloven als je weet dat hij thuis ‘voor een kip eet’ zoals mijn moeder altijd zegt.

We spreken een prijs af met een songthew-taxi (een rode auto met open laadbak met banken). Deze rijdt ons de berg op naar de Wat Doi Suthep, de belangrijkste tempel van Noord Thailand. De weg is soms steil en heft veel haarspeldbochten en het karretje redt het maar net om boven te komen. We werden door iedereeen ingehaald en er kwamen wel zeer veel zwarte ultaatgassen uit en dat deed ons weer denken aan Bangkok. Sommige bochten waren zo steil dat we bijna stilstonden en daarbij kwamen we ook nog vele boedhabeeldjes tegen waar de chauffeur het stuur losliet om met beide handen even een waj (vouwen van de handen en hoofd buigen) te maken…. lekker dan, wij dachten dat hij bad om heelhuids boven te komen. Bij Alette liep het zweet over de rug!

Daarna kwam het hoogtepunt van Wat-gebied vanChiang Mai in zicht: de Wat Phrathat Doi Suthep. Om dit hoogtepunt te berieken moesten we nog wel even 306 treden beklimmen! Was zeker de moeite waard want ket kenmerk van de Doi Suthep is een gouden chedi (pagoda) met daar omheen gouden boeddha’s (natuurlijk); lust voor het oog en het fototoestel van Frans.

Daan, Florine en Frans hebben nog even een korte termijn voorspelling gedaan door het schudden ,met de koker met houten genummerde stokjes. Degene die door het schudden eruit valt bepaalt het nummer van het gelkusbriefje met de voorspelling. Gelukkig staan daar zoveel uitspraken op dat het altijd wel klopt….

Na een rondje om de gouden chedi hebben we nog even wat foto’s gemaakt van het uitzicht op Chiang Mai… we staan immers op ruim 1600 meter. Tot slot ook nog wat foto’s op de plek waar een thaise professional foto’s van toeristen maakt… als dat geen mooie plaatjes oplevert…..

Onderaan de trap nog wat fruit en verse sinasappelsap gekocht (jawel met korting) en met de songthaw weer naar beneden. De oude verlegen taxichauffeur ontpopte zich al seen echte gids en stopte een paar keer voor het nemen van foto’s van het mooie uitzicht. Onderweg kwamen de ‘officiele’ Doi Suthep taxi’s tegen die afgeladen vol omhoog en waren wij blij dat we met dit oude, maar zeer propere bakkie als prive vervoer onderweg waren. Na zo’n 20min waren we weer bij het hotel en zouden we ‘even’ naar de kamers gaan. Dit duurde uiteraard ‘even’ wat langer…want als je na zo’n tocht ff op je bed liggend naar de TV kan kijken schiet de tijd snel vooruit. Lekker een BVN programma gekeken (de rreunie) en na een klein half uurtje weer in de benen: op naar het internet café voor de laatste updates, het opzoeken van postcodes voor de briefkaarten van Bangkok (!) en het kopieren van de foto’s naar disk.

De kids mochten door-hyves-en terwijl Alette en ik dewas gingen ophalen. Gisteren had ik de zak van 6kg gebracht en vandaag zou die gewassen en gestreken (!) zijn voor 40b per kg… en inderdaad: redelijk schoon en heerlijk zacht! Terug naar het internet café annex thaise massagesalon! Alette en ik wilde dat wel eens ondergaan en ter plekke werd ere en thaise masseuse voor Alette gebeld. Het was best wel spannend zo voor het eerst, want na een kpje rustgevende thee in een ruimte achter in de zaak meosten we ons beide omkleden. Keurige blouse en vissersbroek die zo groot was diat ie aleen de enkels bedekte; bleek dat het koordje helemaal om je heen moest ipv alleen in een strije! Vervolgens naar de 2e etage waar de matrassen op de grond lagen! Met rustgevende muziek op de achtergrond begon de massage vanaf de voetzolen tot uiteindelijk het hoofd. Alle speieren warden geraakt en er waren er wel een paar bij die redelijk gespannen waren. Maar toch… na een massage voleden we ons echt helemal top!

Ruim een uur verder waren Daan en Florine blij ons te zien….ze hadden genoeg van het internet (?!) en wilden wat eten. Dus op naar een thaise tent. Dat werd een zeer locale aangelegenheid, want bij het lopen terug naar het hotel werd onze aandacht getrokken door 2 man die met wokpannen bezig waren waar het vuur vanaf spatte!! Enrome vlammen aan het begin waarna de groente erin gingen. Dat leek ons wel wat! Uitleg van een aardige thai over de andere gerechten heft ons besloten om daar wat te nemen: prawns, kip, varkensvlees, beef, diverse groentes, rijstsoep en nog meer kip, etc…en dat alles voor 90b. Ongelofelijk lekker!

Terug naar het hotel waarbij ik in een fotozaak de foto’s nog even extra wilde backuppen naar dvd-schijfjes… was met 20 minyuten klaar.

Tot slot van de dag nog een keer naar de night bazaar geweest met een tuktuk. Daan begint het onderhandelen al aardig onder de knie te krijgen want hij regelt de rit voor 30b (ipv de gevraagde 100b) Hij mag op het reservebankje naast de chauffeur plaatsnemen en AFenF riant achterin…de eerste rit in een TT!

Op de nightbazar werdem we gedropt precies voor het stalletje met het dessertr wat Alette bedoelde: Roti Banaan Choc! Soort van pannenkoekje met banana erin gebakken en chock of honing erover..heerlijk! Daarnaast nog verse sinasappelsap dus weer helemaal top, en ….niet te geloven, 20 meter verder komen we de 5 limbo’s weer tegen! Zij waren deze ochtend aangekomen en hadden zojuist bij de belg gegeten: patat en frikandellen!

Enrom gelachen met de verkoopsters van snuisterijen, voornamelijk houten beestjes met ribbels die –als je erover strijkt- klinken als kickers. De dames waren zeer vasthoudend maar deden dat leuk, waardoor Daan de onderhandelingen startte. Hij kreeg er de helft af, net zoveel als de lengte van de verkoopsters t.o.v. Daan! Mooie foto’s gemaakt hiervan.

Tot slot nog met de 2e tuktuk naar het hotel gegaan (de eerste vroeg teveel…tsja, je leert snel te rekenen in baths) en dit verslag geschreven.

De twee (1) koffers voor de komende 5 dagen staan klaar. Ben zeer benieuwd wat we gaan zien en beleven.

Truste!

• 17 Juli 2008 - 09:58

Robert Jan En Marion:

Geweldig verslag. We beleven via jullie verslag onze reis van vorig jaar helemaal opnieuw. Vooral doorschrijven, dat is echt heel leuk om te lezen voor ons thuisblijvers in oostenrijk.